Hipokrat.ba

Psihologija ponašanja

Kako loše navike utiču na zdravlje

Svako od nas ima lošu naviku koje se želi riješiti, ali umjesto da se osjećamo bespomoćno, trebamo koristiti osnove oblikovanja navika u našu korist. Bilo da su one dobre ili loše, slijede tipičan uzorak u tri koraka: podsjetnik, rutina i nagrada.

Kako loše navike utiču na zdravlje

Razbijanjem ciklusa loših navika možemo odrediti šta pokreće njihovu rutinu i početi se baviti onim što se stvarno treba promijeniti. Na taj način možemo uspostaviti obrazac za nove i zdravije navike.

Jedan od uobičajenih razloga zašto ne uspijevamo napraviti trajnu promjenu u pogledu navika je to da ne razumijemo njihov temelj. Prvo što moramo shvatiti da je potreba za promjenom navike važna i da imamo dovoljno samopouzdanja da je promijenimo. To može zvučati jednostavno, ali često ljudi prihvaćaju promjene koje su važne za druge, ali ne i za sebe, ili osjećaju da je zadatak previše zastrašujući.

Razmislite o svojoj određenoj navici i izmjerite svoju spremnost, utvrdite svoj: podsjetnik, rutinu i nagradu:

  • podsjetnik: okidač koji pokreće ponašanje
  • rutina: ponašanje ili radnja koju poduzmete
  • nagrada: korist od ponašanja ili djelovanja.

Svaki je povezan s drugim u neprekinutoj petlji. Evo kako to funkcionira: Recimo da imate naviku jesti lošu hranu kada gledate TV večer.

Ovo je petlja: U 20:00 emitira se TV emisija (podsjetnik), idete u kuhinju kako biste uzeli svoje grickalice (rutina) i jedete ih dok gledate emisiju (nagrada).

Kada se postigne nagrada - u ovom slučaju užitak u konzumiranju nezdrave hrane - imate želju ponoviti akciju sa sljedećim podsjetnikom, a ciklus započinje ponovo.

A najčešće navike koje imamo i koje snažno utiču na naše zdravlje su:

1.'Pucketanje' prstima

To ne samo da nervira ljude koji su u blizini, već i sa zdravstvenog aspekta nije dobro. Tvar koja se zove sinovijalna tekućina čuva naše zglobove i omogućavam da se lako kreću. Zvuk koji se stvara kad se "pucketa" zglobovima dolazi od pucanja sitnih mjehurića u toj tekućini. Ako se to čini često, može doći do oticanja ruku i njihove slabije funkcije tokom vremena. Suprotno vjerovanju, to ne povećava rizik od razvoja artritisa.

2.Grickanje noktiju

Može oštetiti zube, kao i kožu oko noktiju, što može dovesti do infekcije. Također veće su šanse za obolijevanje od prehlade i drugih bolesti kada se stavljaju prstie u usta, jer često na sebi imaju bakterije i viruse. Ono što može pomoći je da se uvijek održavaju nokti uredno i kratko oblikovano. Ako je stres razlog ove navike, dobro bi bilo uključiti neku od tehnika opuštanja, kako bi se njime bolje upravljalo.

3.Premalo sna

Ako se ne spava dovoljno, ne samo se pretvaramo u dnevnog zombija, već imamo i veću vjerovatnost da  dobijemo visoki krvni pritisak, srčane bolesti, dijabetes i depresiju. A možda ćemo teže učiti i pamtiti stvari. Postavite redovitu rutinu spavanja i držite se nje. Osigurajte sebi 7-8 sati sna svake noći.

4.Stišajte slušalice

Zvuk se mjeri u decibelima - normalan nivo razgovora je oko 60 decibela. Najbolje je da glasnoća u slušalicama bude ispod 75 decibela (glasno kao usisavač), jer je to siguran nivo buke. Ne treba slušati glasno muziku više od nekoliko sati u kontinuitetu. Veća je vjerovatnost da ćemo izgubiti sluh starenjem, ako smo često izloženi buci. Gubitak sluha počinje kod više od polovine ljudi od 75 godine života. Gubitak sluha kod starijih odraslih osoba povezan je s problemima razmišljanja, pa čak i gubitkom moždanog tkiva.

5.Ne surfati internetom prije spavanja

Ne treba pretraživati Internet kada idemo spavati. "Plava svjetlost", koju daju elektronički uređaji poput telefona, kompjutera i TV-a, može poremetiti san. A neke studije pokazuju da previše bilo koje vrste noćne svjetlosti može biti povezano s rakom (posebno rakom dojke i prostate), dijabetesom, pretilosti i bolesti srca. Trebamo se umiriti prije nego legnemo u krevet. Ako želimo nešto pročitati, treba otvoriti knjigu. Držite spavaću sobu tamnom i tihom za bolji san.

6.Sjedenje na duge staze

Većina ljudi provodi previše vremena na stolicama. Dio problema je savremeno radno mjesto, na kojem se raditi za kompjuterom satima i satima – sjedeći naravno. To usporava naš metabolizam, što znači da smo izloženi dobivanju prekomjerne težine. Također je povezano s drugim zdravstvenim problemima, uključujući bolesti srca. Ipak, lako se može popraviti: samo se trebamo podići i prošetati. Čak i 10 minuta hoda svaki dan može znatno pomoći.

7.Konzumiranje alkohola

Muškarci koji piju više od 14 alkoholnih pića nedjeljno i žene više od sedam, imaju veću vjerovatnost da imaju bubrežnu bolest, bolest jetre, probavne probleme, srčane probleme, oštećenje kostiju, pa čak i da imaju povećan rizik od razvoja raka. Istraživanja su pokazala da umjereno konzumiranje alkohola, jedno piće dnevno za žene i dva za muškarce, može smanjiti šanse za određene srčane probleme. Ali ako ne pijete alkohol, to nije razlog da počnete ga piti.

8.Jesti previše

Ako se naviknemo na to - čak i ako je to zdrava hrana - vjerovatno ćemo dobiti na težini. To može dovesti do razvoja bolesti srca, dijabetesa i visokog krvnog pritiska, a može povećati šanse za određene vrste raka. Provjerite količinu porcije prije jela i pazite na zalogaje ispred TV-a, tako da tačno znate koliko jedete.

9.Previše brzo jedenje

Brzo jedenje znači da nas hrana dovoljno neće zasititi, a to će dovesti do toga da se prejedamo tokom dana. Ako usporimo, možemo se osjećati sitije s manje hrane, jer naše tijelo ima priliku shvatiti da smo dovoljno pojeli. Najbolje da se koncentriramo na jelo kada jedemo: da uzimamo sitne zalogaje i dobro ih sažvačemo.

10.Preskakanje čišćenja zubnim koncem

Oprali smo zube četkicom za zube, zar to nije dovoljno? Ne, trebamo očistiti i između zuba, ako želimo učiniti sve što možemo da se riješimo plaka, ljepljive bakterije koja uzrokuje karijes. Previše plaka također može dovesti do razvoja bolesti desni, teškog stanja koje je povezano s drugim zdravstvenim problemima, poput moždanog udara, bolesti srca i dijabetesa.

11.Jedenje brze hrane

Sodirana pića, slatkiši i kolači imaju puno kalorija i malo korisnih prehrambenih tvari koje naše tijelo treba, pored toga šećer brzo prebacuje u našu krv. Takve stvari povezane su s ozbiljnim zdravstvenim problemima, poput pretilosti, dijabetesa i bolesti srca. "Složeni ugljikohidrati" s više vlakana i hranjivih sastojaka su cjelovite žitarice, voće i povrće, a kada njih konzumiramo, njihovo razlaganje u crijevima traje duže, zadovoljavaju našu glad i daju nam stalnu energiju. "Dobre" masti, poput orašastih plodova i sjemenki, također mogu biti dio zdrave prehrane.

12.Pušenje

Ta loša navika utiče na gotovo svaki organ našeg tijela. Može dovesti do bolesti srca, raka, dijabetesa, moždanog udara, bronhitisa, emfizema i drugih zdravstvenih problema. Također povećava rizik od tuberkuloze, problema s očima i imunoloških poremećaja, poput reumatoidnog artritisa. A ako provodimo dosta vremena oko nekoga ko puši, vjerovatno ćemo imati astmu, srčanu bolest, rak pluća ili moždani udar. Razgovarajte s ljekarom o tome koja je najbolja metoda za vas da prestanete pušiti.

13.Odlazak u solarij

To nije baš dobra ideja. Žene sa svijetlom kosom i kožom češće dobivaju rak kože, a također imaju naviku češćeg odlaska u solarij, što povećava šanse za rak. Što mlađi počnete se izlagati solariju, to je vjerovatnije da možete dobiti rak kože. Losioni za samotamnjenje mogu biti sigurniji izbor. Razgovarajte s ljekarom o najboljoj opciji za vas.

14.Provođenje previše vremena sami

Nije važno koliko ljudi znamo ili koliko često ćemo ih viđati - ono što je važno je da se osjećamo povezano s drugima. Ako nemamo osjeća povezanosti s drugima, veća je vjerovatnost da ćemo oboljeti od visokog krvnog pritiska, depresije, oboljenja mozga (poput Alzheimerove bolesti) i upala. Ako se osjećamo sami, treba razmisliti o tome da se pridružimo društvenom klubu, ponovo se povezati s porodicom i prijateljima ili započeti nešto novo što uključuje druge ljude - pridružiti se klubu čitalaca ili naučite igrati tenis ili neki drugi sport, na primjer.

Najnovije