Hipokrat.ba

Zdrava prehrana

Kofein: Koliko je previše?

Ako se oslanjate na kofein da vas razbudi i drži svježim tokom dana, niste sami. Kofein svakodnevno koriste milioni ljudi kako bi povećali budnost, ublažili umor i poboljšali koncentraciju i fokus.

Kofein: Koliko je previše?

Koliko je previše?

Čini se da je do 400 mg kofeina dnevno sigurno za većinu zdravih odraslih osoba. To je otprilike količina kofeina u četiri srednje šoljice za kafu, 10 konzervi cole ili dva energetska pića. Imajte na umu da stvarni sadržaj kofeina u pićima jako varira, posebno među energetskim napicima.

Iako upotreba kofeina može biti sigurna za odrasle, nije dobar za djecu. Adolescenti bi trebali ograničiti potrošnju kofeina. Treba također izbjegavati miješanje kofeina s drugim tvarima, poput alkohola.

Čak i kod odraslih, previše kofeina može uzrokovati neugodne nuspojave. A kofein nije dobar izbor za ljude koji su vrlo osjetljivi na njegove učinke ili koji uzimaju određene lijekove.

Žene koje su trudne ili koje pokušavaju zatrudnjeti i one koje dojke trebaju razgovarati s ljekarom o tome koliko im je preporučljivo uzimati kofeina na dan.

Dole niže možete pročitati učinke kofeina i da li možda trebate smanjiti unos kofeina:

Pijete više od 4 šoljice kafe dnevno

Osjetljivi ste na kofein ukoliko pijete više od 4 šoljice kafe i pića koje sadrže kofein dnevno i imate sljedeće nuspojave kao što su:

  • Migrena i glavobolja;
  • Nesanica;
  • Nervoza;
  • Razdražljivost;
  • Nemir;
  • Često mokrenje ili nemogućnost kontrole mokrenja;
  • Nervoza želuca;
  • Brzi otkucaji srca;
  • Tremor mišića.

Čak i malo može vas činiti nervoznim

Neki ljudi su osjetljiviji na kofein nego drugi. Ako ste osjetljivi na efekte kofeina, čak i na samo male količine, kao što je jedna šoljica kafe ili čaja, on može izazvati neželjene učinke, kao što su nemir i problemi sa spavanjem.

Kako reagirate na kofein može se djelomično utvrditi koliko kofeina ste navikli piti. Ljudi koji redovno ne piju kofein imaju tendenciju da budu osjetljiviji na njegove negativne učinke. Drugi faktori mogu uključivati genetiku, tjelesnu masu, starost, upotrebu lijekova i zdravstvene probleme ili stanja, kao što su anksiozni poremećaji.

Ne spavate dovoljno

Većina odraslih osoba svake noći treba sedam do osam sati sna. Ali kofein, čak i poslijepodne, može ometati san.

Kronično nespavanje, bilo zbog posla, putovanja, stresa ili previše kofeina, rezultira poremećajem sna. Gubitak spavanja je kumulativan, pa čak i mala noćna smanjenja mogu zbuniti i ometati dnevnu budnost i efikasnost.

Korištenje kofeina, kako bi se održala dnevna budnost uslijed nedostatka sna, može stvoriti neželjeni ciklus. Na primjer, možete piti pića s kofeinom jer imate problema održati se budnim tokom dana. Ali, kofein vas sprječava da zaspete noću, skraćujući vrijeme koje spavate i time upadate u začarani krug.

Uzimate lijekove ili dodatke

Određeni lijekovi i biljni dodatci mogu negativno komunicirati s kofeinom, kao što je:

  • Efedrin. Miješanje kofeina s ovim lijekom, koji se koristi u dekongestantima (sprej za odčepljenje nosa), može povećati rizik od visokog krvnog pritiska, srčanog udara, moždanog udara ili napada.
  • Teofilin (Theo-24, Elixophyllin, ostali). Ovaj lijek, koji se koristi za otvaranje bronhijalnih dišnih puteva, ima tendenciju da negativno reagira na kofein. Dakle, uzimanje s kofeinom može povećati štetne učinke kofeina, poput mučnine i srčanog udara.
  • Echinacea. Ovaj biljni dodatak, koji se ponekad koristi za sprečavanje prehlade ili drugih infekcija, može povećati koncentraciju kofeina u krvi i time povećava neugodne efekte kofeina.

Razgovarajte s ljekarom ili farmaceutom o tome može li kofein uticati na lijekove koje pijete.

Suzbijanje kofeinske navike

Bez obzira da li je jedan od razloga koji je gore naveden ili zato što jednostavno želite smanjiti potrošnju kofeina, njegovo smanjenje može biti izazovno. Naglo smanjenje kofeina može izazvati simptome odvikavanja, kao što su glavobolja, umor, razdražljivost i poteškoća s fokusiranjem na obavljanje zadataka. Srećom, ovi simptomi su obično blagi i nestaju nakon nekoliko dana.

Da biste promijenili svoju kofeinsku naviku, isprobajte ove savjete:

  • Vodite evidenciju. Počnite paziti na to koliko kofeina unosite u hrani i piću, uključujući i energetska pića. Pažljivo pročitajte oznake. Ali imajte na umu da vaša procjena može biti niža, jer neka hrana ili pića koja sadrže kofein ne navode to na pakovanjima.
  • Postepeno smanjite. Na primjer, pijte nekoliko manjih količina napitaka ili pređite na manju šoljicu kafe svaki dan. Ili izbjegavajte piti napitke s kofeinom kasno tokom dana. To će pomoći tijelu da se navikne na niži nivo kofeina i time se smanjuju potencijalni simptomi odvikavanja.
  • Pređite na beskofeinske napitke. Većina napitaka bez kofeina izgleda i ima isti okus kao i napici s kofeinom.
  • Skratite vrijeme kuhanja čaja ili izaberite biljni. Prilikom pravljenja čaja, kuhajte ga sasvim malo. To smanjuje sadržaj kofeina. Ili odaberite biljne čajeve koji nemaju kofein.
  • Provjerite lijekove. Neki lijekovi protiv bolova sadrže kofein, čak 130 mg kofeina u jednoj dozi. Umjesto toga potražite lijekove protiv bolova bez kofeina.

Ako uzimate, poput većine odraslih osoba, kofein kao dio vaše dnevne rutine, on najčešće ne predstavlja zdravstveni problem. Ali budite svjesni situacija u kojima morate smanjiti unos kofeina.

Najnovije