Hipokrat.ba

Zdrava prehrana

Med ili šećer: Čime je bolje zasladiti?

Šećer je potencijalni izvor ugljikohidrata koji nam je potreban svakodnevno, ali previše konzumiranja može povećati rizik od određenih bolesti. Med pomaže da uništimo klice i pomaže u liječenju manjih rezova i opekotina. Med ima više kalorija nego šećer, ali je također i slađi, tako da nam treba manje meda da zasladimo.

Med ili šećer: Čime je bolje zasladiti?

Kada pripremimo šoljicu vrućeg čaja, čime je bolje zasladiti, medom ili šećerom? Iako oboje daje slatkoću našim pićima i jelu, njihove prehrambene koristi variraju.

Med i šećer su ugljikohidrati koji se pretežno sastoje od glukoze i fruktoze. Koriste se kao sastojci u mnogim gotovim pakiranjima i receptima. Oboje mogu dovesti do porasta tjelesne mase ako se pretjerano koriste.

Med se uglavnom smatra zdravijim izborom, jer ima određene zdravstvene prednosti, ali med se ne smatra zdravom hranom. Pa šta je zdravije?

Evo šta trebamo znati:

Osnovno o medu

Pčele koriste nektar koji prikupljaju iz cvjetova kako bi stvorili med. Ova gusta supstanca se obično konzumira u tekućem obliku i može se kretati u boji od blijedo žute do tamno smeđe.

Med se sastoji prvenstveno od vode i dvije vrste šećera: fruktoze i glukoze. Sadrži i tragove:

  • enzima
  • aminokiselina
  • B vitamina
  • vitamin C
  • minerala
  • antioksidanta

Mnogi od antioksidanata koji se nalaze u medu klasificirani su kao flavonoidi. Flavonoidi imaju protuupalno svojstvo, što može pružiti neke zdravstvene prednosti.

Tačan nutritivni sastav meda varira ovisno o njegovom porijeklu. Postoji više od 300 vrsta meda, uključujući amorfni, bagremov, heljdin, drač, kaduljin, kestenov, lavandin, lipov...

Svaka vrsta meda ima različitu boju i okus. Na primjer, heljdin med je popularni tamni med poznat po ukusu heljde. Bagremov med je svijetlo žute boje, ugodnog mirisa i blagog okusa.

Bez obzira koju vrstu volimo, svaka vrsta meda može povećati nivo šećera u krvi.

Koje su prednosti meda?

Med ima više fruktoze nego glukoze. Fruktoza je slađa od glukoze, tako da obično koristimo manju količinu meda u hrani ili piću bez žrtvovanja slatkoće. Tragovi vitamina i minerala koji se nalaze u medu također mogu imati dodatne zdravstvene prednosti.

Sirovi, nepasterizirani med sadrži tragove lokalnog peluda, što može pomoći u desenziviranju alergijskih reakcija.

Med također pruža dodatne zdravstvene prednosti:

  • Pomaže u ubijanju klica zbog svojih antimikrobnih svojstava.
  • Kada se koristi oblog ili u sastavu gela, pomaže u bržem zarastanja rana i manjih opekotina.
  • Olakšava tegobe kod kašlja i upale grla.

Sve u svemu, med se manje obrađuje od šećera. Zahtijeva samo pasterizaciju kako bi bio spreman za konzumaciju. Med se također može jesti sirov.

Postoje li negativne strane meda?

Na oko 22 kalorija po čajnoj kašičici med ima visok sadržaj kalorija. Sastoji se pretežno od šećera i treba ga koristiti rijetko. Treba posebno voditi računa o njegovoj upotrebi ako imate zdravstvene probleme poput dijabetesa, bolesti srca ili pretilost.

Med može biti opasan za dojenčad mlađu od godinu dana. To je zato što sadrži bakterijske spore koje mogu uzrokovati botulizam u dojenčadi.

Osnovno o šećeru

Šećer se sastoji od kombinacije glukoze i fruktoze, koja se povezuje zajedno kako bi nastala saharoza. Nema vitamina ili hranjivih sastojaka.

Kalorijski gusti ugljikohidrat, šećer je izveden iz biljaka šećerne repe i šećerne trske. Zahtijeva višestruku obradu prije nego što postane pročišćeni, granulirani stolni šećer koji najčešće koristimo.

Od mnogih različitih vrsta šećera najčešće se koriste bijeli, smeđi i sirovi šećeri.

Smeđi šećer je kombinacija bijelog šećera i melase, a može imati i neke hranjive tvari u tragovima. Koristi se prvenstveno za pečenje.

Sirovi šećer je manje rafinirana verzija bijelog šećera. Svijetle smeđe je boje i sadrži veće kristale. Sirovi šećer ne razlikuje se nutricionistički od bijelog šećera.

Ostale vrste šećera uključuju šećer u prahu, turbinado i muscovado.

Koje su prednosti šećera?

Kao ugljikohidrat, šećer je potencijalni izvor brzog goriva. Naš mozak treba 130 grama ugljikohidrata dnevno za funkcioniranje. Ova prirodna tvar također sadrži nizak udio kalorija, u čajnoj kašičici ima oko 16 kalorija.

Bijeli šećer ima dugi rok trajanja i jednostavan je za upotrebu u pečenju i kuhanju, obično je jeftin i lako dostupan.

Koje su negativne strane šećera?

Previše konzumiranja šećera može povećati rizik od bolesti srca i dijabetesa tipa 2. Šećer je uobičajeni sastojak mnogih prerađenih namirnica, tako da obično većina nas pojede više nego što mislimo. To može dovesti do povećanja težine i pretilosti.

Osobe s dijabetesom trebaju paziti na njihovu konzumaciju, jer može povisiti šećer u krvi.

Ako se konzumira u količinama većim od potreba našeg tijela, šećer može pružiti brzu količinu goriva nakon čega slijedi oštar pad energije. Naše tijelo teže probavlja šećer nego med, jer ne sadrži enzime.

Savjeti za smanjenje zaslađivača

Mnogi ljudi dodaju šećer i med u hranu i piće iz navike. Naviknemo se na ukus u našim pićima i hrani, i ako ga se odreknemo počinje nam brzo nedostajati. Umjesto da u potpunosti odustanemo od zaslađivača, pametnije nam je da smanjimo unos.

Treba pokušati upotrijebiti pola kašičice meda u čaju ili pola paketića šećera u kafi, umjesto pune kašičice ili cijelog paketića. Možemo pokušati isti trik sa žitaricama za doručak i jogurtom. Ako koristimo šećer tokom pečenja, trebamo smanjiti količine za jednu trećinu, što nema tako veliki uticaj na okus kako bi očekivali, ali ima veliki uticaj na zdravlje.

Zaključak

Ova dva široko korištena sladila imaju vrlo različite okuse i teksture. Možemo uživati u okusu melase i vlažnosti smeđeg šećera za pečenje ili ipak možda preferiramo nježnost meda na jutarnjem tostu. Eksperimentiranje sa svim okusima, uz zadržavanje na ograničenoj količini konzumacije, može nam pomoći da odlučimo šta nam je najbolje.

Med možda ima bolji „ugled“, ali i med i šećer mogu imati negativne učinke na naše zdravlje kada se koriste previše. Ako imate dijabetes ili bolest srca ili ste zabrinuti za svoju tjelesnu težinu, obratite se ljekaru i dijetetičaru kako bi razgovarali o svojim prehrambenim potrebama. Oni mogu pomoći da se izradi najbolji plan prehrane za vas.

Najnovije