Hipokrat.ba

Učenje pomaže mozgu da ostane mlad

Učenje novog sporta je dobro za mozak

Učenje novih vještina u srednjoj životnoj dobi, poput u žongliranja, plivanja, vožnje bicikla ili skijanja, može promijeniti i ojačati mozak na način na koji nam ne pomaže rješavanje ukrštenih riječi ili učestvovanje u maratonu. Naime, utvrđeno je da savladavanje novih fizičkih vještina ima jedinstveni efekt na motoričko učenje u mozgu.

Učenje novog sporta je dobro za mozak

Veći nas kada pomisli na učenje i inteligenciju, misli na aktivnosti poput matematike, pisanje pjesama, učenje novog jezika ili bavljenje određenim hobijem.

Takvo složeno razmišljanje općenito se klasificira kao "viši red" spoznaje i rezultira aktivnošću unutar pojedinih dijelova mozga i potiče plastične ili fizičke promjene na tim područjima. Postoje snažni dokazi da učenje drugog jezika kao odrasle osobe, na primjer, rezultira povećanjem bijele tvari u dijelovima mozga za koje se zna da su uključeni u obradu jezika.

Redovna fizička aktivnost isto tako mijenja mozak, a studije na životinjama pokazuju da trčanje i druge vrste fizičkih aktivnosti povećavaju broj novih moždanih ćelija koje su stvorene u dijelovima mozga koje su integralne za pamćenje i razmišljanje.

Ali, efekti učenja na jednom od najvažnijih dijelova mozga bili su iznenađujuće nedovoljno cijenjeni, i naučno i van laboratorija. Većina nas malo pažnje posvećuje našem motornom korteksu, koji kontrolira kako se krećemo.

"Imamo sklonost da se divimo motoričkim sposobnostima", rekao je dr. John Krakauer, profesor neurologije i direktor Centra za proučavanje učenja motorike i oporavka mozga na Univerzitetu Johns Hopkins u Baltimoreu. Volimo gledati sportaše u akciji, rekao je. Ali, većina nas se malo trudi da usavrši sopstvene motoričke sposobnosti u odrasloj dobi, vrlo malo ih pokušavamo proširiti, na primjer, učenjem novog sporta.

A na taj način, za kratko vrijeme možemo promijeniti mozak.

Nedavna neurološka istraživanja na ljudima su pokazala da učenje novih fizičkih sposobnosti u odrasloj dobi, kao što je žongliranje, dovodi do povećanja volumena sive tvari u dijelovima mozga povezanih s kontrolom kretanja.

Čak i još uvjerljivije je istraživanje iz 2014. godine provedeno na miševima, koje je otkrilo da kada su miševi uvedeni na složeni tip trkača, u kojem su prečke bile nepravilno razmaknute tako da su životinje morale naučiti novu vrstu trčanja, njihov mozak se značajno promijenio. Učenje o korištenju novih prečki dovelo je do povećane mijelinizacije neurona u životinjskim motornim korteksima. Mijelinacija je proces kojim se izoliraju dijelovi moždanih ćelija, tako da poruke između neurona mogu napredovati brže i lakše.

Naučnici su do nedavno vjerovali da se mijelinacija mozga događa gotovo isključivo tokom djetinjstva i rane mladosti, a zatim se usporava ili zaustavlja.

Ali, životinje koje su morale naučiti kretanje na novim prečkama su pokazale značajno povećanje mijelinacije neurona u svom motornom korteksu iako su bile odrasle.

Istovremeno, druge životinje koje su jednostavno trčale na normalnim prečkama za isto vremenski period nisu pokazale porast mijelinacije nakon toga.

Drugim riječima, učenje nove vještine promijenilo je unutrašnje djelovanje motornih korteksa odraslih životinja, a ne to koliko se sama vježba savladala.

"Ne znamo postoje li slične promjene unutar mozga odraslih ljudi koji uče novi sport ili fizičku vještinu“, rekao je dr. Krakauer. Ali čini se vjerovatnim, dodaje - "da motoričke vještine su kognitivno izazovne na svoj način kao i tradicionalne mozgalice, poput ukrštenih riječi ili igara za trening mozga“. Dakle, uvođenje učenja novog sporta u svoj svakodnevni raspored  treba imati pozitivne efekte na naš mozak, a također, za razliku od igara na kompjuteru, pružit će i sve fizičke prednosti vježbanja.

Većina ljudi srednje životne dobi se pita da li su dovoljno fizički spremni i zdravi za učenje novog sporta. Ali kod većine, iskustvo je zapravo stimulirajuće i uzbudljivo. Učenje novog sporta ili vještine kada ste dovoljno stari da budete roditelj vašem instruktoru, psihološki je pozitivno, a korisno je i za tijelo i mozak. Podsjeća naše tijelo da još uvijek može odgovoriti fizičkim izazovima te da se probudi žudnja za kretanjem i brzinom. Na taj način učimo i napredujemo, a srećom i mijenjamo svoje misli - i doslovno pomičemo već gotovo uspostavljenje granice svojih mogućnosti.

Najnovije